خرداد 1389 - ورزشی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر بنده آجل و پایان آن را مى‏دید ، با آرزو و فریبندگیش دشمنى مى‏ورزید . [نهج البلاغه]

گل نشدن پلانتی

ارسال‌کننده : عبدالمجید اسماعیلی در : 89/3/11 4:50 صبح

دلیل روانی گل نشدن پنالتی

 

تحقیقات جدید نشان می دهد فوتبالیستها به این دلیل پنالتی های تیم خود را از دست می دهند که در هنگام زدن شوت، تحت تاثیر استرس زیاد نگاه آنها بر روی دروازه بان قفل شده و مستقیم به سوی آنها شوت می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روانشناسان دریافته اند زمانی که بازیکنان برای زدن ضربه کاشته آماده می شوند هرچه میزان استرس بر روی آنها بیشتر باشد میدان دید آنها بیشتر توسط دروازه بان تیم مقابل تحت تاثیر قرار گرفته و مختل می شود و از آنجایی که مسیر توپ به مسیر خط نگاه زننده توپ گرایش دارد، وارد شدن توپ به مرکز دروازه و آسان تر شدن کنترل توپ توسط دروازه بان افزایش پیدا می کند.

محققان مدرسه ورزش و علوم بهداشتی دانشگاه اکستر اعلام کردند طی یک موقعیت استرس زا میزان اختلال در تمرکز توسط پدیده ای جانبی نسبت به تمرکز بر روی کاری که انجام آن در آن موقعیت به عهده فرد گذاشته شده است، بسیار بیشتر خواهد بود. در این صورت در هنگام زدن پنالتی هایی که طی آن بازیکن تحت فشار روحی شدید قرار دارد بیشترین توجه بازیکن متوجه دروازه بان بوده و توجه چندانی به بهترین منطقه ای که می توان گل را در آن به ثمر رساند ندارد. در نتیجه احتمال اینکه ضربه وارد شده به توپ به سمت دروازه بان باشد بسیار زیاد بوده و در این صورت نیز دروازه بان به راحتی قادر به کنترل توپ خواهد بود.


محققان برای انجام این مطالعه بر روی 14 عضو تیم فوتبال دانشگاه اکستر تمرکز کردند. این بازیکنان عینکهای ویژه ای را به چشم زدند که محققان با کمک این عینکها می توانستند حرکات چشم بازیکنان را به ثبت رسانده و مورد بررسی قرار دهند. همچنین با کمک این ابزار محققان میزان تمرکز نگاه خیره بازیکنان بر روی دروازه و مدت زمانی که برای نگاه کردن به موقعیتی متفاوت از موقعیت اولیه صرف می شد را مورد بررسی قرار دادند.

سپس از بازیکنان خواسته شد که دو ضربه پنالتی را اجرا کنند. در ضربه اول از آنها خواسته شد تمامی تلاش خود را برای گل شدن توپ انجام دهند و در ضربه دوم میزان استرس و نگرانی را با اعلام اینکه نتیجه این پنالتی ها اعلام شده و به بهترین نتیجه جایزه ای 50 پاوندی پرداخت خواهد شد، افزایش دادند.

نتایج نشان داد بازیکنان در هنگام نگرانی و استرس زیاد به صورت مستقیم و به مدتی طولانی به دروازه بان نگاه می کنند و این تغییر در نگاه کردن احتمال ضربه زدن به مرکز دروازه که کنترل آن برای دروزاه بان راحت تر خواهد بود را افزایش می دهد.

بر اساس گزارش تلگراف، محققان معتقدند با آگاه بودن از تاثیر استرس بر روی حرکات چشم و تاثیر این حرکات بر روی میزان دقت ضربه بازیکن مربیان می توانند در هنگام تمرین دادن بازیکنان تمرکز بیشتری بر روی این اختلال داشته باشند.

 






کلمات کلیدی :

ورزش و سکته

ارسال‌کننده : عبدالمجید اسماعیلی در : 89/3/11 4:49 صبح

 با ورزش به جنگ سکته بروی

 


سکته ناشی از بسته شدن موقت یا دائم عروق خونی است که به بخش‌های مختلف مغز یا قلب خون‌رسانی می‌کنند. سکته از علل مهم ناتوانی و افزایش بار اجتماعی افراد جامعه در سنین میانسالی و پیری است و توجه به علل ایجاد کننده و کاهش عوامل خطر مربوط به آنها می‌تواند چه از بعد افزایش سلامت جامعه و چه از بعد کاهش هزینه‌های سلامت نقش مهمی داشته باشد.

فاکتورهای خطر غیر قابل تغییر 

سن : شانس ابتلا به سکته با افزایش سن تغییر یافته و افزایش می‌یابد. دو سوم موارد سکته در افراد بالای 65 سال رخ می‌دهد.

جنس : بروز سکته 25 درصد در مردان شایع‌تر از زنان است.

نژاد : در برخی نژادها به خاطر استعداد ژنتیکی میزان بروز سکته بیشتر است.

سابقه خانوادگی مثبت: در خانواده هایی که سابقه بیماری‌های عروقی، قلبی یا مغزی یا فشار خون بالا دارند میزان بروز سکته بیشتر است.
فاکتورهای خطر قابل تعدیل

سیگار کشیدن: تحقیقات نشان می‌دهند که فارغ از سایر علل خطر، سیگار به تنهایی نقش بسیار مهمی در ابتلا به سکته بازی می‌کند.

بیماری‌های قلبی: اختلالات ریتم قلب و اختلالات دریچه‌ای قلب در ابتلا به سکته نقش دارند که درمان این موارد میزان احتمال ابتلا به سکته را کاهش می‌دهد.


رژیم غذایی: رژیم‌های غذایی پر از چربی، کلسترول و نمک احتمال ابتلا به سکته را افزایش می‌دهند و باید به آنها توجه شود.

فشار خون بالا: فشار خون بالا به تنهایی مهمترین فاکتور خطر برای سکته‌های قلبی و مغزی است و کنترل آن حتی در موارد خفیف نیز در کاهش ابتلا به این بیماری نقش اساسی دارد.

چاقی: اضافه وزن و چاقی با افزایش کار قلب و عروق از علل مهم ابتلا به سکته مغزی و قلبی است.

روش‌های کاهش خطر ابتلا به سکته

ورزش منظم: میزان درصد چربی بدن با افزایش وزن و سن افزایش می‌یابد. ورزش منظم و متعادل سبب کاهش سرعت افزایش چربی بدن در افراد چاق و کاهش درصد کلی چربی بدن می‌شود. از سویی بین میزان پرداختن به ورزش و ابتلا به تصلب شرایین یک رابطه معکوس وجود دارد و هرچه ورزش منظم‌تر باشد ابتلا به سفتی شرایین کمتر می‌شود. لذا لازم است چنانچه ورزشکار نیستید شروع به ورزش کنید به خصوص اگر سابقه خانوادگی مثبت یا عوامل خطر متعدد ابتلا به سکته را دارید، ورزش برای شما ضروری است. بهترین حالت انجام ورزش پرداختن به فعالیت‌های هوازی مورد علاقه به مدت 30 – 20 دقیقه و به تعداد 4- 3 بار در هفته است. پیاده روی سریع، دویدن، دوچرخه سواری و شنا از جمله این ورزش‌ها است.

درمان و کنترل فشار خون بالا: چنانچه مبتلا به فشار خون هستید لازم است با نظر پزشک آن‌ را در حد فشار 120 روی 80 کنترل کنید و به طور منظم فشار خود را کنترل کنید و استرس‌های خود را کاهش دهید.

کنترل و چکاپ پزشکی منظم: لازم است به صورت منظم و ترجیحا سالانه و توسط پزشک بررسی کامل قلبی – عروقی شوید و آزمایشات مربوطه و فشار خون و فاکتورهای خطر احتمال در شما بررسی شود.

کنترل وزن و دیابت: چنانچه مبتلا به دیابت یا افزایش وزن هستید درمان مناسب و کنترل این موارد از علل مهم کاهش خطر در شما خواهد بود.


 




کلمات کلیدی :

ورزش

ارسال‌کننده : عبدالمجید اسماعیلی در : 89/3/11 4:48 صبح

 

سرعت رنگ ها در ورزش

 


محقق ایرانی دانشگاه یورک طی مطالعات خود دریافته است ورزشکارانی که در هنگام رقابت لباس قرمز بر تن می کنند بیشتر به موفقیت دست پیدا خواهند کرد زیرا چشم اجسام قرمز رنگ را سریعتر از از دیگر رنگها درک می کند و داور نیز تحت تاثیر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مازیار فلاح پروفسور حرکت شناسی و علوم سلامت در دانشگاه یورک کانادا دریافته است پوشیدن رنگ قرمز می تواند برای ورزشکاران رشته های ورزشی مانند ژیمناستیک یا پاتیناژ نمایشی که داوری در جزئیات این بازی ها نقشی اساسی به عهده دارند بسیار سودمند باشد.

فلاح با اشاره به عناصری که در چشم داوران برای ورزشکاران امتیاز به حساب می آیند می گوید: "یکی از مهمترین این عناصر سرعت بر روی یخ است و به همین دلیل در صورتی که به جای پوشیدن لباس آبی رنگ، لباسی به رنگ قرمز به تن ورزشکار باشد و وی همان حرکات برنامه ریزی شده را انجام دهد، چشم حاضران این حرکات را کمی سریعتر از رنگ آبی خواهند دید."

به گفته فلاح آزمایشهایی که در این رابطه در مرکز تحقیقات بینایی دانشگاه یورک صورت داده است نشان نمی دهد لباس قرمز امتیاز بیشتر را برای ورزشکار به همراه دارد، تنها نمایانگر این پدیده است که چشمها هنگامی جسمی قرمز را مشاهده می کنند با سرعتی بالاتر آن را تعقیب کرده و دنبال می کنند.

فلاح آزمایشهایی که در این رابطه در مرکز تحقیقات بینایی دانشگاه یورک صورت داده است نشان نمی دهد لباس قرمز امتیاز بیشتر را برای ورزشکار به همراه دارد

وی در آزمایشی با حضور هزاران نفر از داوطلبان درخواست کرد نقاط رنگی را بر روی صفحه نمایشگر رایانه ردیابی کنند و سپس حرکات چشم این افراد با استفاده از ردیابهای مادون قرمز ردیابی شد. نتایج نشان داد سرعت حرکت چشم افراد متناسب با نوع رنگ نقاط رنگی تغییر می کند.

در واقع فلاح طی این مطالعات دریافت در زمینه سرعت حرکت چشم، سلسله مراتبی از رنگها وجود دارد که رنگ قرمز در راس آن بوده و پس از آن رنگهای سبز، زرد و آبی قرار گرفته اند. به گفته وی این فرایندی خودآگاه نبوده و کاملا در فیزیولوژی چشمها نهفته است.

این یافته تنها در زمینه های ورزشی و افزایش موفقیت تیمهای ورزشی تاثیرگذار نیست بلکه محققان معتقدند می توان از این یافته ها در تبلیغات و طراحی رایانه های تعاملی یعنی جایگاهی که جلب توجه انسان به واسطه رنگها از اهمیت زیادی برخوردار است استفاده کرد.

بر اساس گزارش سی بی سی، فلاح همچنین می گوید رنگ قرمز همیشه برای ورزشکاران سودمند نخواهد بود برای مثال در ورزشی مانند ورزش هاکی استفاده از این رنگ می تواند موجب جلب توجه ناخواسته حریفان شود.






کلمات کلیدی :

پوریای ولی

ارسال‌کننده : عبدالمجید اسماعیلی در : 89/3/11 4:46 صبح

قصه پهلوانی پوریای ولی

 


هنگام سحر و اذان، در تاریک و روشن بامداد، مردی تنومند و بلند قامت از خانه ای بیرون آمد و قدم در کوچه ای تنگ نهاد. از میان دیوارهای کوتاه و بلند شهر گذشت و به مسجد آن شهر نزدیک شد . صدای اذان صبح از گلدسته ها به گوش می رسید. پهلوان وضو ساخت و با خدای خود، به راز و نیاز پرداخت. هنوز چیزی نگذشته بود که از پشت یکی از ستونهای مسجد، صدای گریه پیرزنی را شنید که به درگاه خدا چنین التماس می کند: خداوندا ! رو به درگاه تو آورده ام، نیازمندم و از تو حاجت می طلبم، نا امیدم مکن.


مرد بی تاب شد، با خود اندیشید، حتماً این زن تنگدست و نیازمند است. آرام به پیرزن نزدیک شد . او را دید که بشقابی حلوا در دست دارد. با لحنی سرشار از مهربانی پرسید: چه حاجتی داری مادر؟



چون پیرزن اندکی آرام شد، گفت: ای جوانمرد، التماس دعا دارم. برای من و پسرم دعا کن.

مرد پرسید مشکل تو و پسرت چیست؟

پیرزن آهی سرد از دل برآورد و گفت: پسری دارم زورمند و دلاور که پهلوان هندوستان است و در شهر و دیار خود پرآوازه است. هر جا نام و نشان پهلوانی را می شنود، عزم کشتی گرفتن با وی می کند. شکر خدا که تاکنون پیروز شده و تا امروز هیچکس نتوانسته پشت او را به خاک برساند. اکنون پهلوانی از خوارزم به شهر ما وارد شده و قصد هماوردی با پسر من را دارد، می ترسم پسرم مغلوب شود و روی بازگشت به شهر خود را نداشته باشد. این پهلوان که کسی جز پوریای ولی نبود، فهمید که رقیب هندی او، پسر این پیرزن است. پوریای ولی، طاقت دیدن اشکهای آن مادر غمگین را نداشت. دلداریش داد و گفت : به لطف خدا امیدوار باش مادر، خداوند دعای مادران دل شکسته را مستجاب می کند. این را گفت و با حالتی پریشان، از پیرزن دور شد و از مسجد بیرون رفت.


پس از آن پوریای ولی با خود فکر کرد که فردا چه باید بکند، اگر قویتر از آن پهلوان باشد و بتواند او را به زمین بزند، آیا طعم شکست را به او بچشاند؟ یا باتوجه به تمنای مادر او، مقاومت جدی نکند و زمینه پیروزی حریف را فراهم نماید. برای مدتی پوریای ولی، در شک و تردید بود. ناگهان از دایره تردید بیرون آمد، لبخندی زد و تصمیمی قاطع گرفت. او می دانست قهرمان واقعی کسی است که نفس سرکش خود را مهار کند. او خواست که غرور خود را بشکند و بقول مولوی ( شیر آن است که خود را بشکند ) البته این انتخاب، بسیار دشوار بود. چون روز موعود فرا رسید و پوریای ولی، پنجه در پنجه حریف افکند، خویشتن را بسیار قوی و حریف را دربرابر خود ضعیف دید تا آنجا که می توانست به آسانی پشت او را به خاک برساند. اما عهد خود را بیاد آورد. برای آنکه کسی متوجه نشود، مدتی با او دست و پنجه نرم کرد، اما طوری رفتار کرد که دیگران احساس کنند حریف وی قویتر است. پس از لحظاتی، پوریای ولی، این پهلوان نام آور بر زمین افتاد و حریف روی سینه اش نشست. در همان وقت به او احساس عجیبی دست داد. مثل این بود که درهای حکمت به روی او گشوده شده و وی پاداش جهاد با نفس را مشاهده کرد.

دوستان پوریای ولی که از توانایی بدنی او به خوبی آگاه بودند، از شکست او در رقابت با پهلوان هندی در شگفت بودند. چند روز بعد از آن واقعه، سلطان جونه ( حاکم آن منطقه در هند) مجلسی ترتیب داد تا در آن از پهلوان پوریای ولی دلجویی کند. در آن هنگام، پهلوان هندی که در مجلس حضور داشت، پیش آمد و خود را به پای پوریای ولی افکند و بازوبند پهلوانی را به او تقدیم کرد. او گفت من در ضمن مسابقه، متوجه گذشت و جوانمردی تو شدم. پوریای از اینکه رازش برملا شده بود، متاثر و پریشان شد اما دوستان او خوشحال شدند و ماجرای این فداکاری بزرگ در همه شهرها پیچید. از آن پس، از پوریای ولی به عنوان یکی از جوانمردان و اولیای خدا یاد می شود.

پوریای ولی اضافه بر قدرت پهلوانی و نیرومندی بدن، صفات آشکار و پسندیده ای داشته که او را از دیگر پهلوانان، متمایز می ساخته است. پهلوانان و ورزشکاران با یاد او، جوانمردی را پاس می دارند.


 

 

 




کلمات کلیدی :

مرگ ورزشکار

ارسال‌کننده : عبدالمجید اسماعیلی در : 89/3/11 4:44 صبح

علت مرگ ناگهانی ورزشکاران چیست؟

 


با توجه به افزایش تعداد مرگ ناگهانی در ورزشکاران حرفه‌ایی این سوال به ذهن می‌رسد که چگونه فعالیت بدنی که همواره عاملی برای سلامتی معرفی شده است، منجر به مرگ افراد می‌شود.

تحقیقات افزایش برخی فاکتورهای خطر، ایجاد کننده‌ی سکته‌ی قلبی را در ورزشکارانی که سخت تمرین می‌کنند مشاهده کرده‌اند و این خود می‌تواند یک زنگ خطر باشد.

سمانه خلیق‌فر، کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش در پایان نامه تحصیلی خود آورده است: گاه ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند منجر به مرگ ناگهانی شود، هر چند مرگ ناگهانی در ورزشکاران هنگام فعالیت بدنی پدیده‌ای نادر است اما، با توجه به مشهور بودن و محبوبیت ورزشکاران بین اقشار مختلف جامعه از بعد تبلیغاتی وسیعی برخوردار است. مرگ یک جوان محبوب از جمع ورزشکاران که به عنوان سالم‌ترین قشر جامعه شناخته می‌شوند، آن هم هنگام مسابقه‌ی ورزشی مهم، توجه و تاسف بسیاری را به خود جلب می‌کند.

نخستین مرگ ناگهانی ثبت شده مربوط به یک ورزشکار رشته‌ی ماراتون در سال 490 قبل از میلاد است. در سال 1993 هم یک بازیکن رشته بیسبال در 56 سالگی بر اثر سکته‌ی قلبی درگذشت. در حالی که بیشتر موارد مرگ ناگهانی در سنین زیر 30 سالگی اتفاق می‌افتد.

با توجه به اینکه به نظر می‌رسد افرادی که میزان آ‌مادگی قلبی بالاتری دارند باید آسیب‌ها و بیماری‌های قلبی کمتری داشته باشند، حال این سوال به ذهن می‌رسد که چرا ورزشکاران دچار ایست قلبی می‌شوند؟

NT-proBNP، عاملی است که از قلب ترشح می‌شود و در افراد مبتلا به نارسایی قلبی مقدار آن افزایش می‌یابد. NT-proBNP در پاسخ به اضافه بار، مشکلات قلبی، کشش میوسیت‌ها و... ترشح شده و چگونگی کارکرد قلبی را مشخص می‌کند.

قایقرانان تیم ملی سه نوبت در روز و با شدت 75 تا 80 درصد ضربان قلب بیشینه به مدت یک ساعت پارو می‌زنند و براساس این فشار و مدت زمان تمرین این احتمال وجود دارد که دچار اختلال در عملکرد قلبی شوند

این فاکتورها هنگام اختلال در عملکرد قلبی به صورت پایدار و ناپایدار از بطن چپ به سرم خون ترشح می‌شود. عدم تعادل در این نورهورمون در طولانی مدت باعث افزایش تصلب بافت بطن چپ، اتصاع بطنی آریتمی، کم خونی، بیماری قلبی، کلیوی، ریوی و.... می‌شود.

همچنین، CK-MB و CTnT از قلب ترشح شده و وقتی فرد دچار آنفاکتوس شده و یا نزدیک به شرایط سکته است این آنزیم افزایش می‌یابد.

به نظر می‌رسد ورزشکارانی که در اواسط فصل تمرین بوده و یا در فصل مسابقه قرار دارند حجم بار کاری بالایی را تحمل می‌کنند وغلظت شاخص‌های ذکر شده در آنها افزایش می یابد. تحقیقات صورت گرفته افزایش این شاخص‌های خطر را روی دوندگان ماراتون و سه‌گانه با تناقض، نشان داده که حتی این افزایش تا سه ساعت بعد از اتمام فعالیت ورزشی هم وجود دارد که می‌تواند نگران کننده باشد و احتمال بروز سکته را افزایش می ‌دهد.


قایقرانان تیم ملی سه نوبت در روز و با شدت 75 تا 80 درصد ضربان قلب بیشینه به مدت یک ساعت پارو می‌زنند و براساس این فشار و مدت زمان تمرین این احتمال وجود دارد که دچار اختلال در عملکرد قلبی شوند. در پرسش نامه‌های اولیه هم بعضی ورزشکاران از کم خونی، تنگی نفس، دردهای عضلانی دستی شکایت کرده‌اند.

در این تحقیق در سه نوبت قبل از تمرین، بلافاصله بعد از فعالیت و سه ساعت بعد از اتمام فعالیت از قایقرانان مرد تیم ملی حاضر در اردو نمونه‌ی خونی گرفته شد.

میزان NT-proBNP در این ورزشکاران از میزان پایه افزایش یافت و تا سه ساعت بعد این میزان همچنان بالا باقی مانده بود و با یک سرعت کم افزایش می‌یافت. اما، میزان CTnT هیچ تغییری نکرد.

از طرفی، مقدار NT-proBNP کمتر از 880 کیلوگرم در میلی‌متر برای مردان کمتر از 50 سال طبیعی است اما، این مقدار در چند تن از قایقرانان تیم ملی بالاتر از حد طبیعی بود که می‌تواند یک زنگ خطر برای بروز مشکلات قلبی در این افراد باشد. اما، چون از لحاظ آماری باید این افراد را کنار بگذاریم نتایج کلی، اختلال قلبی را در قایقرانان مرد تیم ملی نشان نداد.

افزایش دو آنزیم باعث می‌شود فرد دچار سکته و مرگ شود و اگر شرایط تمرین درست نبوده و فشار تمرین بیش از حد باشد این آنزیم‌ها افزایش می‌یابند. محققان بعد از آنکه جسد فوتبالیست‌های مردی را که دچار مرگ ناگهانی شده‌اند را کالبد شکافی کردند متوجه شدند که این آنزیم‌ها در آنها افزایش یافته است.

در ورزش‌هایی چون قایقرانی که شرایط سنجیدن عملکرد قلبی ورزشکاران در شرایط تمرینی وجود ندارد، مربیان می‌توانند برای بررسی اینکه آیا تمرینات آنها قلب ورزشکاران‌شان را تهدید می‌کند با گرفتن نمونه از این فاکتور استفاده کنند و به این ترتیب مانع از ابتلا آنها به بیماری‌های قلبی شوند.


 

 

 




کلمات کلیدی :

   1   2      >

FreeCod Fall Hafez

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت /font>
blog

کد آهنگ

کد موسیقی