ورزش و سکته - ورزشی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بنى امیه را مهلتى است که در آن مى‏تازند ، هر چند خود میان خود اختلاف اندازند . سپس کفتارها بر آنان دهن گشایند و مغلوبشان نمایند [ و مرود مفعل است از « ارواد » و آن مهلت و فرصت دادن است ، و این از فصیح‏ترین و غریبترین کلام است . گویى امام ( ع ) مهلتى را که آنان دارند به مسابقت جاى ، همانند فرموده است که براى رسیدن به پایان مى‏تازند و چون به نهایتش رسیدند رشته نظم آنان از هم مى‏گسلد . ] [نهج البلاغه]

ورزش و سکته

ارسال‌کننده : عبدالمجید اسماعیلی در : 89/3/11 4:49 صبح

 با ورزش به جنگ سکته بروی

 


سکته ناشی از بسته شدن موقت یا دائم عروق خونی است که به بخش‌های مختلف مغز یا قلب خون‌رسانی می‌کنند. سکته از علل مهم ناتوانی و افزایش بار اجتماعی افراد جامعه در سنین میانسالی و پیری است و توجه به علل ایجاد کننده و کاهش عوامل خطر مربوط به آنها می‌تواند چه از بعد افزایش سلامت جامعه و چه از بعد کاهش هزینه‌های سلامت نقش مهمی داشته باشد.

فاکتورهای خطر غیر قابل تغییر 

سن : شانس ابتلا به سکته با افزایش سن تغییر یافته و افزایش می‌یابد. دو سوم موارد سکته در افراد بالای 65 سال رخ می‌دهد.

جنس : بروز سکته 25 درصد در مردان شایع‌تر از زنان است.

نژاد : در برخی نژادها به خاطر استعداد ژنتیکی میزان بروز سکته بیشتر است.

سابقه خانوادگی مثبت: در خانواده هایی که سابقه بیماری‌های عروقی، قلبی یا مغزی یا فشار خون بالا دارند میزان بروز سکته بیشتر است.
فاکتورهای خطر قابل تعدیل

سیگار کشیدن: تحقیقات نشان می‌دهند که فارغ از سایر علل خطر، سیگار به تنهایی نقش بسیار مهمی در ابتلا به سکته بازی می‌کند.

بیماری‌های قلبی: اختلالات ریتم قلب و اختلالات دریچه‌ای قلب در ابتلا به سکته نقش دارند که درمان این موارد میزان احتمال ابتلا به سکته را کاهش می‌دهد.


رژیم غذایی: رژیم‌های غذایی پر از چربی، کلسترول و نمک احتمال ابتلا به سکته را افزایش می‌دهند و باید به آنها توجه شود.

فشار خون بالا: فشار خون بالا به تنهایی مهمترین فاکتور خطر برای سکته‌های قلبی و مغزی است و کنترل آن حتی در موارد خفیف نیز در کاهش ابتلا به این بیماری نقش اساسی دارد.

چاقی: اضافه وزن و چاقی با افزایش کار قلب و عروق از علل مهم ابتلا به سکته مغزی و قلبی است.

روش‌های کاهش خطر ابتلا به سکته

ورزش منظم: میزان درصد چربی بدن با افزایش وزن و سن افزایش می‌یابد. ورزش منظم و متعادل سبب کاهش سرعت افزایش چربی بدن در افراد چاق و کاهش درصد کلی چربی بدن می‌شود. از سویی بین میزان پرداختن به ورزش و ابتلا به تصلب شرایین یک رابطه معکوس وجود دارد و هرچه ورزش منظم‌تر باشد ابتلا به سفتی شرایین کمتر می‌شود. لذا لازم است چنانچه ورزشکار نیستید شروع به ورزش کنید به خصوص اگر سابقه خانوادگی مثبت یا عوامل خطر متعدد ابتلا به سکته را دارید، ورزش برای شما ضروری است. بهترین حالت انجام ورزش پرداختن به فعالیت‌های هوازی مورد علاقه به مدت 30 – 20 دقیقه و به تعداد 4- 3 بار در هفته است. پیاده روی سریع، دویدن، دوچرخه سواری و شنا از جمله این ورزش‌ها است.

درمان و کنترل فشار خون بالا: چنانچه مبتلا به فشار خون هستید لازم است با نظر پزشک آن‌ را در حد فشار 120 روی 80 کنترل کنید و به طور منظم فشار خود را کنترل کنید و استرس‌های خود را کاهش دهید.

کنترل و چکاپ پزشکی منظم: لازم است به صورت منظم و ترجیحا سالانه و توسط پزشک بررسی کامل قلبی – عروقی شوید و آزمایشات مربوطه و فشار خون و فاکتورهای خطر احتمال در شما بررسی شود.

کنترل وزن و دیابت: چنانچه مبتلا به دیابت یا افزایش وزن هستید درمان مناسب و کنترل این موارد از علل مهم کاهش خطر در شما خواهد بود.


 




کلمات کلیدی :

FreeCod Fall Hafez

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت /font>
blog

کد آهنگ

کد موسیقی